You are currently viewing Jak stworzyć skuteczny i kreatywny film korporacyjny?

Jak stworzyć skuteczny i kreatywny film korporacyjny?

  • Post category:blog

Głównym zadaniem filmów korporacyjnych jest przedstawienie konkretnej marki bądź zaprezentowanie usług lub produktów, jakie ta oferuje swoim klientom. Przedsiębiorstwa prześcigają się w tworzeniu kolejnych animacji, jednak liczy się tutaj przede wszystkim wysoka jakość, tak aby potencjalni klienci chcieli je oglądać. Jak stworzyć ciekawy i kreatywny film korporacyjny?

Zdefiniowanie celów i potencjalnych odbiorców

Zanim przejdziemy do realizacji filmu korporacyjnego, musimy dobrze zastanowić się nad celami, jakie chcemy osiągnąć. Zastanówmy się, czy:

  • zależy nam na zaprezentowaniu marki,
  • chcemy zbudować pozytywny obraz firmy,
  • chcemy przedstawić oferowane produkty lub usługi,
  • zależy nam na przedstawieniu klientom nowoczesnych rozwiązań, z jakich korzystamy?

O wiele lepszym rozwiązaniem będzie realizacja jednego, maksymalnie dwóch celów w jednym filmie. Pozwoli to stworzyć ciekawy, a przede wszystkim spójny obraz, który przyciągnie potencjalnych oglądających. Jednocześnie powinniśmy dokładnie przeanalizować, kto ma być odbiorcą przekazywanych przez nas treści. Mogą być to przyszli pracownicy, nowi klienci czy nawet konkurencja. Autorzy filmów korporacyjnych często zapominają, że nie są one reklamą samą w sobie. Mogą zawierać pewne jej elementy, jednak nie powinny być zanadto sugestywne.

Dobry scenariusz kluczem do sukcesu

Każdy film, nawet ten, który trwa zaledwie kilka minut, musi mieć opracowany scenariusz. To on będzie dyktował kolejne kroki, jakie należy poczynić, aby dokończyć animację. Stworzenie scenariusza wydaje się proste, jednak w rzeczywistości jest to skomplikowane zadanie, w którym należy wziąć pod uwagę wiele aspektów. Przede wszystkim musimy określić formę filmu – niektóre firmy wybierają styl humorystyczny, inne skupiają się na eleganckim przedstawieniu marki. W tym kontekście skupiamy się na grupie wiekowej, do której skierowana jest animacja. W przypadku, gdy jest to młodzież, zwykle decydujemy się podejść do tematu w luźniejszy sposób, tymczasem filmy dedykowane ludziom ze świata biznesu najczęściej mają charakter oficjalny. W tworzenie scenariusza powinno być zaangażowanych co najmniej kilka osób, które mają różne doświadczenia życiowe, pełnią w firmie inne funkcje i przedstawiają inne podejście do codzienności. Na początek warto wyłonić koncepcję ogólną. Należy przestrzegać jednej, ważnej zasady – nie poruszamy tematów związanych z polityką, trudnych społecznie czy ukierunkowujących na dany tok myślenia. Film korporacyjny powinien mieć charakter neutralny i skupiać się na firmie oraz działaniach, jakie ta podejmuje. Unikajmy natomiast kontrowersji, które mogą negatywnie rzutować na ogólny obraz marki.

Wykorzystanie kultury korporacyjnej

Kultura korporacyjna tworzona jest głównie ze względu na pracowników czy partnerów biznesowych, jednak warto wyjść z nią do ludzi, pokazując pewne elementy. Głównym celem każdego filmu korporacyjnego jest przedstawienie marki, która nie skupia się wyłącznie na generowaniu zysków. Możemy tutaj wykorzystać różne elementy kultury, jaką tworzymy na co dzień, w zależności od tego, do kogo chcemy trafić. Najczęściej w animacjach korporacyjnych porusza się tematy związane z:

  • tworzeniem odpowiednich warunków pracy,
  • ekologią i ochroną środowiska,
  • dostępnością produktów czy usług dla wszystkich zainteresowanych,
  • walką ze stereotypami,
  • walką z nierównościami w pracy czy w społeczeństwie.

Jednocześnie, aby nasz przekaz był jasny dla odbiorcy, musimy skupić się na przedstawieniu:

  • długofalowych celów firmy,
  • misji, której przyświeca prowadzenie działalności,
  • realizacji celów wizerunkowych.

Przedstawienie kultury organizacji czy wybranych jej aspektów możemy połączyć z prezentacją firmy, na przykład w kontekście jej wnętrza. Kręcąc sceny z życia wzięte (wspólne picie porannej kawy, przystosowanie stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych), jednocześnie prezentujemy przedsiębiorstwo “od środka”, a więc warunki pracy, jakie zapewniamy. Umożliwia to zabranie widzów na mały, wirtualny spacer.

Element zaskoczenia – czy warto go wykorzystać?

Widzowie nie lubią oczywistych obrazów ani zakończeń – aby przyciągnąć ich przed ekrany, musimy przedstawić coś zupełnie nowego bądź wykorzystując inne formy. Dobrym pomysłem wydaje się wykorzystanie elementu zaskoczenia lub budowanie napięcia, które w pewnym momencie osiąga punkt kulminacyjny. Niemniej jednak na ów element zaskoczenia trzeba mieć po prostu pomysł. Możemy na przykład sparodiować najpopularniejsze reklamy czy motywy, które budzą wiele kontrowersji, a może i niesmak w społeczeństwie. Z drugiej strony, dobrym rozwiązaniem może okazać się ewolucja głównego bohatera, który “dojrzewa” wraz z rozwojem firmy, stając się lepszym człowiekiem. W tym kontekście warto wykorzystać retrospekcje.

Alegoria zamiast prostego przekazu

Autorzy filmów korporacyjnych często posiłkują się prostym obrazem, gdyż wydaje się, że taki ma szansę trafić do społeczeństwa w największym stopniu. Tymczasem w wielu przypadkach warto posłużyć się pewnymi alegoriami, obrazami czy motywami, które budzą jednoznaczne skojarzenia. Stworzenie tego typu filmu korporacyjnego, który nie przekazuje konkretnych informacji wprost, wymaga sporych nakładów pracy. Przede wszystkim należy opracować motyw przewodni, który nie musi jednoznacznie kojarzyć się z firmą. Powinien on wzbudzać zainteresowanie, a czasami nawet powodować, że rośnie napięcie, gdyż zakończenie filmu trudno przewidzieć. Posługując się alegorią, nie korzystajmy z wymyślnych, trudnych do zrozumienia z punktu widzenia przeciętnego człowieka, motywów. W przeciwnym razie film nie zostanie odebrany tak, jak powinien, a co gorsza, może budzić negatywne skojarzenia.

Jak długo powinien trwać dobry film korporacyjny?

Długość dobrego filmu korporacyjnego nie została jednoznacznie określona – wiele zależy tutaj od tego, co dokładnie chcemy przekazać oraz jaką formę wybieramy. Najczęściej tego rodzaju produkcje nie trwają dłużej, niż 1-2 minuty. Szacuje się, że jest to czas, jaki przeciętny widz jest w stanie poświęcić na oglądanie filmu. Możemy napotkać też animacje, które nie trwają nawet minuty. Z drugiej strony, w sieci znajdziemy wiele dłuższych filmów – niektóre z nich oglądamy przez 15-20 minut! Niemniej jednak nie należy skupiać się wyłącznie na długości, jako że najważniejsza jest tutaj jakość. Widzowie są w stanie oglądać dany film dłużej, jeśli jest on naprawdę interesujący. Podobnie jest z reklamami – zwykle nie trwają one dłużej, niż 15-20 sekund, jednak są i takie, które oglądamy z zapartym tchem przez niemal 2 minuty, co jest naprawdę imponującym wynikiem.

Efekty specjalne, muzyka i grafika

 

efekty specjalne w filmie korporacyjnym

Tworząc film korporacyjny, skupiamy się nie tylko na treści, lecz również na całej otoczce w postaci efektów specjalnych, muzyki czy nawet kolorystyki. Przyświecać powinna nam w tym przypadku idea spójności całej koncepcji. To, jakie elementy dobierzemy, zależy w głównej mierze do naszego budżetu. Możemy wykorzystać dobrze znane melodie, lecz coraz więcej firm decyduje się na stworzenie ich na własne potrzeby. W kontekście grafiki zastanówmy się natomiast nad kolorami, jakie będą przewodzić w całej produkcji. Jeśli wybieramy prosty przekaz, to najlepszym wyborem będą delikatne, lekkie barwy. Tymczasem filmy, w których czuć energię, powinny być wielobarwne i wyraziste. Najwięcej wątpliwości wśród twórców budzą efekty specjalne, które są również jednym z najdroższych elementów produkcji. Nie ulega wątpliwości, że pomagają przyciągać widzów przed ekrany, jednak muszą być dobrze dopracowane i spójne z pozostałymi elementami. W tym kontekście nie warto wybierać półśrodków, które mogą wpłynąć negatywnie na całą produkcję.

A może animacje?

Wybór formy filmu korporacyjnego nie jest oczywisty – z jednej strony możemy postawić na prawdziwych “aktorów” i pokazanie firmy takiej, jaką jest, z drugiej strony warto rozważyć animację. Ta druga forma daje znacznie więcej możliwości, na przykład jeśli chodzi o różnego rodzaju efekty specjalne bądź zastosowanie alegorii. W przypadku bardzo skomplikowanych projektów może też okazać się mniej kosztowna, niż realizacja filmu z udziałem aktorów. Reklamy animowane wzbudzają zainteresowanie widzów, pomagają też przekazać im to, co najważniejsze. Dają też duże pole do popisu, jeśli chcemy puścić wodze fantazji i wykorzystać nowoczesne technologie. Animacje cieszą się dużą popularnością wśród dużych korporacji, które odchodzą powoli od tworzenia filmów reklamowych w sposób tradycyjny. Jeśli chcemy posłużyć się tego rodzaju formą, musimy pamiętać o tych samych aspektach, co w przypadku zwykłych produkcji, a więc o:

  • opracowaniu koncepcji,
  • określeniu grupy odbiorców,
  • przygotowaniu scenariusza,
  • wykorzystaniu motywów,
  • wykorzystaniu ciekawych efektów dźwiękowych czy graficznych.

Animacje 3D – sposób na przyciągnięcie widza

Filmów korporacyjnych krąży w sieci całe mnóstwo – w ten sposób promują się przedsiębiorstwa z całego świata, i to nie tylko te, które działają na skalę międzynarodową. Dlatego też musimy szukać coraz to ciekawszych sposobów na to, aby przyciągnąć widza przed ekran. Dodatkowo skupiamy się na tym, aby zainteresować go tematem – samo uruchomienie filmu nie znaczy jeszcze, że ten obejrzy go do końca, a my osiągniemy swój cel. Ciekawym rozwiązaniem okazują się animacje 3D i postprodukcja filmu, które cieszą się dużą popularnością zarówno wśród przedsiębiorców, jak i klientów. Na czym polega ich fenomen? Otóż z jednej strony są one proste i zazwyczaj ich tworzeniu przyświeca idea minimalizmu, z drugiej strony mają w sobie coś nieoczywistego i bajkowego. Tutaj ponownie wracamy do pomysłu na film – nawet najlepiej skomponowana animacja nie jest w stanie go zastąpić, niemniej jednak może ona sprawić, że nasza idea stanie się o wiele lepiej widoczna.

Daj się ponieść kreatywności!

Kreatywny film korporacyjny nie musi wychodzić poza ogólnie przyjęte normy czy ramy. Kreatywność kojarzy nam się bowiem z tworzeniem treści humorystycznych, nieco oderwanych od rzeczywistości. Często nie ma dla niej miejsca tam, gdzie królować ma elegancja i klasa. Tymczasem zapominamy o tym, że to właśnie w takich przypadkach bardzo potrzebne są nowoczesne, kreatywne rozwiązania. Warto mieć na uwadze fakt, iż obecnie w sieci dostępnych jest około 2 miliony filmów korporacyjnych. Jeśli chcemy, aby nasz był dobrze widoczny, musimy zainteresować nim szerokie grono odbiorców. Nic nie cieszy się taką popularnością, jak kreatywne rozwiązania zamknięte w pewne ramy, które wyznaczają nam normy społeczne. Film korporacyjny nie może być wulgarny czy zachęcać do zmian, które nie służą dobru ogółu bądź konkretnej grupy. Niemniej jednak w każdym przypadku może zawierać elementy fantazyjne, skupiające na sobie uwagę. Postarajmy się znaleźć połączenia nieoczywiste, które wzbudzą jeszcze większe zainteresowanie. Nie bójmy się pokazywać emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i – w niektórych przypadkach – negatywnych.

Wykorzystajmy nowoczesne technologie

Filmy korporacyjne i spoty reklamowe mogą bazować na prostym przekazie, jednocześnie wykorzystując to, co jest w kwestiach technicznych dostępne jest od lat. Nie zawsze oznacza to, że mamy do czynienia z tanimi, niskobudżetowymi kampaniami. Jeśli jednak nie chcemy minimalistycznych rozwiązań, to wybierzmy te, które oparte są na nowoczesnych technologiach. W tym kontekście nie ma miejsca na półśrodki – tego typu filmy korporacyjne zwyczajnie się nie sprzedają. W przypadku, gdy kręcimy film w czasie rzeczywistym, posiłkujmy się dronami, które pomogą nam uchwycić konkretne momenty w lepszy sposób. W przypadku animacji skupmy się natomiast na efektach specjalnych. Zdecydowana większość firm nie ma dostępu do nowoczesnych technologii w takim zakresie, chyba że same zajmują się ich dystrybucją. Warto więc skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy mogą opracować dla nas całą kampanię bądź zadbać o jej realizację od strony technicznej. Niektóre firmy chętnie posiłkują się filmami innych, dobrze znanych przedsiębiorstw, jednak musimy uważać, aby nie stworzyć sztywnej, nieudanej kopii. Bazowanie na nowoczesnych rozwiązaniach tak, lecz powielanie wzorców – zdecydowanie nie.