Montaż i postprodukcja
Koloryzacja Obrazu
Synchronizacja Audio
Animacje 3d i efekty
Czy montaż i postprodukcja oznacza to samo?
Montaż jest jednym z kluczowych elementów procesu postprodukcji, jednak te dwa określenia nie są synonimami. Postprodukcja to pojęcie znacznie szersze niż montaż. W Platinum Media oferujemy wykonanie postprodukcji od A do Z!
Na czym polega montaż filmów reklamowych?
Montaż filmowy, zarówno w przypadku filmów reklamowych, jak i innych rodzajów utworów audiowizualnych, polega na umiejętnym połączeniu ze sobą co najmniej dwóch oddzielnych ujęć.
Ostatni kadr ujęcia poprzedzającego, powinien zostać umiejętnie połączony z pierwszym kadrem następnego ujęcia. Dzięki temu film reklamowy nabiera dynamiki i odpowiedniego tempa.
Jaka jest rola montażu w postprodukcji filmowej?
Umiejętny montaż materiału filmowego wpływa na ostateczny kształt produkcji audiowizualnej. W przypadku spotów reklamowych najważniejsze jest utrzymanie dynamiki i nastroju, który ma wytworzyć reklama.
Dzięki sprawnym zabiegom montażowym, nawet przeciętne ujęcia można zamienić w dzieło sztuki. Nie bez powodu, już od 1934 roku wręczane są Oscary za najlepszy montaż filmowy. Poprzez rozwój techniki, dzisiejsze możliwości w zakresie montażu są właściwie nieograniczone.
Czy mogę zlecić nakręcenie filmu reklamowego i samodzielnie go zmontować?
Teoretycznie, jeśli posiadasz odpowiednie umiejętności, sprzęt i oprogramowanie to tak. Do tego przyda ci się jeszcze spory zapas czasu, duża doza cierpliwości i stalowe nerwy.
A odpowiadając zupełnie poważnie, jeśli zdecydowałeś się na produkcje profesjonalnego spotu reklamowego, powierz jego realizację w ręce specjalistów od początku do końca. Poza montażem należy wykonać między innymi korekcję kolorów, dodać efekty specjalne lub animacje, a także stworzyć i odpowiednio zmixować ścieżkę dźwiękową.
Przekonasz się sam, jeśli twoja reklama będzie na odpowiednim poziomie, zainwestowane środki zwrócą się i to z nawiązką.
Jakie elementy łączy w sobie postprodukcja?
Postprodukcja wideo to określenie odnoszące się do wszystkich czynności związanych z obróbką materiału filmowego, czyli tak zwanej „surówki”.
Jednym z najważniejszych i najbardziej czasochłonnych etapów postprodukcji, jest montaż ujęć. Jest to czynność, która ma bezpośredni wpływ na ostateczny kształt dzieła.
Kolejnym elementem wchodzącym w skład postprodukcji, jest korekcja kolorów i color grading, czyli gradacja kolorystyczna. W pierwszej kolejności wykonywana jest korekcja kolorów. Jest to działanie polegające na przywróceniu ujęciom naturalnego wyglądu, który został zmieniony przez oko kamery. Proces ten polega przede wszystkim na pracy balansem bieli, kontrastem i nasyceniem kolorów. Color grading to natomiast drugi, bardziej kreatywny etap pracy nad kolorystyką filmu. Polega na wytworzeniu klimatu i nastroju produkcji, poprzez odpowiednie dostosowanie kolorystyki. Na przykład, chcąc nadać filmowi czy reklamie mrocznego klimatu, osoba odpowiedzialna za gradację kolorystyczną uwypukli barwy czarne, granatowe, czy czerwone.
Następnym, mniej czasochłonnym, ale równie ważnym krokiem w procesie postprodukcji, jest dodanie efektów specjalnych. To właśnie dzięki umiejętnemu wykorzystaniu tych trików filmowych można ożywić produkcję, nadać jej charakteru i spotęgować wrażenia odbiorcy. Większość efektów specjalnych tworzonych jest metodą komputerową. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej widowiskowych efektów jest technika przechwytywania ruchu. Polega ona na przeniesieniu ruchów aktora na postać fantastyczną, występującą w filmie (np. smoka, czy robota).
Ostatnim, niemniej ważnym elementem postprodukcji jest wkomponowanie ścieżki dźwiękowej w zmontowany i obrobiony materiał. Oczywiście, stworzenie muzyki to czynność odrębna, niewchodząca w skład postprodukcji. Natomiast połączenie obrazu z dźwiękiem i odpowiednia obróbka audio jak najbardziej jest częścią tego procesu. To samo tyczy się kwestii mówionych, za ich odpowiedni mix odpowiedzialne są osoby czuwające nad procesem postprodukcji.
Kto zajmuje się postprodukcją?
Procesem postprodukcji powinien zajmować się zespół specjalistów z różnych dziedzin. Przynajmniej tak to funkcjonuje w Platinium Media.
Osobami absolutnie niezbędnymi do pracy na etapie postprodukcji są grafik, dźwiękowiec i montażysta video. Ważne jest, aby podział ról był klarowany, a sam proces uporządkowany. W przypadku profesjonalnej produkcji jedna osoba nie jest w stanie samodzielnie wykonać postprodukcji video i audio na zadowalającym poziomie.
Na czym polega mix i mastering w produkcji audiowizualnej?
Mix i mastering to pojęcia odnoszące się do obróbki technicznej dźwięku. W zależności od rodzaju i przeznaczenia produkcji sposób mixowania i masteringowania ścieżki dźwiękowej będzie inny.
Mix to szereg procesów polegających przede wszystkim na oczyszczeniu dźwięku, nadaniu mu głębi i klarowności. W procesie mixu można, poprzez odpowiednią korektę poziomów głośności wyeksponować lub schować wybrane partie instrumentalne lub wokalne. Na tym etapie, możliwe jest także nałożenie efektów i filtrów na wybrane dźwięki, takich jak delay, reverb, czy przester. Efekty mają za zadanie wywołać określone emocje i uczucia u odbiorcy.
Częstym zabiegiem stosowany przy mixie wokalu, jest obniżenie lub podwyższenie jego tonacji, dzięki temu dana postać w filmie zyskuje unikalny, najczęściej złowieszczy lub zabawny głos. Mix dźwięku musi być dostosowany do tego, co dzieję się na ekranie. Na przykład, jeśli dana scena ukazuje człowieka, który wpadł do studni, wypowiadane przez niego kwestie powinny być okraszone odpowiednim pogłosem, aby nadać ujęciu wiarygodności.
Mastering to natomiast końcowy etap pracy nad dźwiękiem. Ten proces ma na celu nadanie ostatecznego szlifu, przede wszystkim poprzez dostosowanie poziomów głośności w filmie, czy spocie reklamowym. Podstawą do przeprowadzenia efektywnego procesu masteringu, jest uprzednie wykonanie poprawnego mixu dźwięku. Podczas masteringu wykorzystuje się takie narzędzia jak korektory, limitery dźwiękowe, czy kompresory.
Inny mastering wykonuje się na potrzeby filmu, a inny na potrzeby spotów reklamowych. W celu zwrócenia uwagi odbiorcy i wyróżnienia się na tle konkurencji reklamy są zazwyczaj znacznie głośniejsze i bardziej skompresowane od ścieżek dźwiękowych zawartych w filmie.
Czy istnieje możliwość stworzenia reklamy od początku do końca, u jednego wykonawcy?
Jak najbardziej. Jednym z takich wykonawców jest Platinium Media. Zajmujemy się kompleksową realizacją zleceń związanych z szeroko pojętą reklamą. Nasz zespół profesjonalistów pomoże ci stworzyć scenariusz, a następnie wcielić go w życie.
Posiadamy nowoczesny sprzęt do kręcenia ujęć, rejestrowania dźwięku i obróbki technicznej materiału. Ponadto, dysponujemy własnym studiem nagraniowym w Warszawie, którego powierzchnia wynosi 220 metrów kwadratowych. W studiu posiadamy green box, który również możesz wykorzystać przy tworzeniu własnej produkcji, a także odpowiednie lampy i reflektory, które odpowiednio oświetlą plan zdjęciowy.
Nasi specjaliści zadbają także o montaż i wszelkie inne etapy postprodukcji twojego dzieła. Przekonaj się, jaki efekt finalny możesz z nami osiągnąć!